nieuw boek Wilbert Korevaar

Ik wil jullie graag laten weten dat op 12 september 2024 het door mij geschreven regionaal historische boek Voetbal als verzetje, sterven voor het vaderland – Tweede Wereldoorlog laat diepe littekens achter bij voetbalclubs in de Noordkop verschijnt.

Het boek is zowel interessant voor de club VV Petten als voor de leden. Het werpt licht op deze donkere periode, die in de clubgeschiedenis vaak grotendeels ontbreekt. Het stelt de clubs die leden hebben verloren in staat de in de Tweede Wereldoorlog gestorven clubleden blijvend te herinneren. En te weten te komen welke leden er nu eigenlijk als dwangarbeider naar Duitsland moesten. Waar ze verbleven. En hoe het met hen afliep.

Het boek beschrijft – met het voetbal als kapstok – hoe iedere voetbalvereniging in de Noordkop en de spelers trachten te overleven onder de toenemende druk van de Duitse bezetter. En hoe de clubs zich na de bevrijding en de sportzuivering weer oprichten. Daarnaast staat het boek vol met persoonlijke verhalen en portretten over voetballers uit de Noordkop die:

Als onervaren militair in gevechtssituaties terechtkomen

Krijgsgevangen worden genomen en in Arbeitskommandos lijden

Als dwangarbeider onder mensonterende omstandigheden uitputtend werk moeten verrichten voor de Duitse oorlogsindustrie

Als Joodse voetballer in een vernietigingskamp worden vermoord

Kiezen voor het verzet tegen de Duitse bezetter

Kiezen voor collaboratie met de vijand door een lidmaatschap van de NSB, WA en/of Waffen-SS, of door te werken voor de Wehrmacht

Bijna 200 regionale voetballers worden met de bereidwillige medewerking van de gemeenten en het arbeidsbureau Alkmaar/Schagen tewerkgesteld in nazi-Duitsland. Zij krijgen een gezicht in het boek. In totaal 43 voetballers uit de Noordkop (onder wie 2 voetballers die in de oorlog lid van VV Petten waren) overleven de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog niet. Dit boek is tevens een monument voor de gestorven jonge mannen die niet verborgen mogen blijven in de schaduw van de geschiedenis. Door hun verhalen te vertellen, worden zij bevrijd van de vergetelheid.

Voorinschrijven op boek met € 5 korting

Het luxe boek (hardcover) heeft een A4-formaat, bevat 296 pagina’s en is rijk geïllustreerd met historische foto’s. Het boek gaat in de boekwinkels € 29,95 kosten, maar is bij voorinschrijving met € 5 korting te verkrijgen. Als je vóór 1 september 2024 een mail stuurt naar wilbertkorevaar@gmail.com of belt of appt naar 06 - 51 85 12 91, ontvang je het boek voor € 24,95. Graag met vermelding van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer en aantal bestelde exemplaren. Je wordt later geïnformeerd waar en wanneer het boek kan worden opgehaald, of bij verhindering kan worden bezorgd.

Voor een uitgebreidere boekbeschrijving en een bloemlezing van bijzondere verhalen en persoonlijke portretten, klik op deze link: info boek (https://www.tekstbureaukorevaar.nl/boek)

Boekomslag Voetbal als verzetje, sterven voor het vaderland (HR met ISBN nummer) Boekomslag Voetbal als verzetje, sterven voor het vaderland (HR met ISBN nummer)